Nora tur och retur! 🚴🏼‍♂️

Hallå i stugorna!

Vi närmar oss nutid och är framme vid förra fredagen nu. Jag, Anja och Ronja bestämde oss för att cykla till Nora och träffades hemma hos dem i Arvaby 10:00. Sagt och gjort- vi gav oss iväg med siktet inställt på Nora. Vi tog en lite annorlunda väg denna gång och körde över Suttarboda-Storstenshöjden-Ånnaboda-Blankhult-Rusakulan-Ramsjön-Pershyttan-Nora och efter ett par fikapauser rullade vi in i Nora. Och vad vore ett besök i Nora utan en Nora-glass, det blev belöningen efter de dryga 3 timmarna och 40 kilometrarna. 🍦 Men så började vi diskutera, vi kände oss ändå rätt fräscha och när vi ändå var igång så tog vi beslutet att ta oss hela vägen hem också. Det blev desto tuffare, benen blev segare och sen gjorde timmarna på sadeln sitt. Men vi bet ihop och fyllde på med välbehövlig energi när det behövdes. Anja skulle iväg och blev upplockad i Lockhyttan så sista två milen körde jag och Ronja själva. Vi tog dock en annan väg och vid Rusakulan svängde vi av och via Lockhyttan kom vi till Närkes Kil där vi tog landsvägen hem. Den sista biten till Frösvidal och Garphyttan visade sig bli den tuffaste mentalt och lagom tills vi kom till Garphyttan började regnet ösa ner, något som dock bara svalkade i värmen. Efter 79 km rullade vi in i Arvaby, men som de tävlingsmännsikor vi är så nöjde vi oss inte där utan åkte ännu en bit bara för att komma över 80 km. Totalt 80,3 km, 804 höjdmeter besegrade vi och hade en aktiv tid på 5 h och 10 min. Sjuka siffror när man tänker på det, vi tog oss liksom till Nora. På cykel. Det var grym pannbensträning och ett väldigt bra långpass med många skratt på vägen. Här lite bilder från passet:

En tradition är helt klart född, frågan är var det slutar nästa år?

I förra inlägget hintade jag om att jag skulle dela med mig av lite siffror från träningsdagboken. Jag har satt mig och kollat lite på det där och statistiken stämmer överens med den känsla jag haft under sommaren- nämligen att träningen gått väldigt bra. Från det att träningsåret började måndag vecka 16 till idag torsdag vecka 29 så har jag tränat 147 timmar och 41 minuter. Fantastiska siffror som indikerar att jag ligger väldigt bra i fas! För att jämföra med förra året har jag i år tränat 9% mer, vilket motsvarar 12 h och 51 min, en hel träningsvecka mer alltså. 9% låter inte jättemycket, men faktum är att jag ju gjort all träning själv. Förra året var två veckor läger där man har mer träning än normalt som man bara ”hänger med på” . I år är all träning genomförd på klubbträningar eller själv. Själva träningen är också förändrad, jag känner att jag har mer kvalitet och intensitet i det jag gör. Jag har tuffare intervallpass, längre distanspass, mer styrka och det känns också som jag har mer syfte med varje pass.

Vecka 21 fick jag träningsdagboken från skidgym och från det registreras all träning så pass att man kan se hur många procent jag t.ex sprungit resp. cyklat. Såhär ser de siffrorna ut:

Rullskidor klassiskt: 35,9%

Löpning: 28,2%

MTB: 18,3%

Rullskidor fristil: 17,1%

Lägg till 8 timmar och 33 minuters styrka, 125 impulser, lite kajak och rörlighet så får ni träningspusslet hittils. Jag har peppar peppar haft 0 sjukdagar och kunnat träna på bra. Det känns tydligt att i såväl teknik, styrka och på tuffa pass att jag tagit ytterligare kliv. 💪🏻

Nu har ni fått ett litet smakprov hur träningen sett ut och ser ut för mig. Det har gått rätt så precis 1/4 av året, så att nästan ha kommit upp i 150 timmar är riktigt bra. Framöver ska jag lägga in lite fler tester för att rent tävlingsmässigt se hur jag står mig, alltid kul att se.

Nästa gång ni läser här berättar jag om veckan som gått och sen har jag börjat sommarjobba. Ha det fint tills dess!

/Filip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )